onze eerste schooldagen - Reisverslag uit Annecy, Frankrijk van Wen en Sas - WaarBenJij.nu onze eerste schooldagen - Reisverslag uit Annecy, Frankrijk van Wen en Sas - WaarBenJij.nu

onze eerste schooldagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wen en Sas

04 September 2008 | Frankrijk, Annecy

Onze eerste schooldagen (introductie)

Op 1 september zijn we voor het eerst naar school gegaan, met de bus (want een fiets huren kost ons te veel borg) en ze kennen hier net zo iets al een OV alleen moet je dan elke maand wel een bepaald bedrag betalen.
We waren een beetje vroeg, omdat we de bustijden nog niet echt begrepen en we waren een halte te vroeg uitgestapt.
De school valt tegen ten opzichte van de HZ, het is kleiner en minder vrolijk dan in Vlissingen. Om 09.00 begon onze introductie. Eerst werden de belangrijkste mensen voorgesteld (de mensen waar wij mee te maken krijgen). Daarna werd er iets over de school verteld en moesten wij ons natuurlijk in het Frans voorstellen. Er zijn namelijk nog een paar andere buitenlandse studenten die op IPAC gaan studeren.
Daarna kregen we een rondleiding door de school en werd er ons verteld op wat voor uren we les hebben als de school weer echt begint.
Dat viel opzich best tegen, want we moeten beginnen om 08.15 tot 12.00 dan hebben we ongelofelijk lang pauze tot 13.30… wat we in die tijd moeten gaan doen, geen idee. Dat zal wel een beetje op internet zitten omdat we dat hier in ons appartement niet hebben.
Daarna beginnen de lessen dus weer tot 17.15.
Of we ook op zaterdag les hebben weten we nog niet, want dat gebeurd hier in Frankrijk nog wel is.
Na een pauze van twee uur begon onze Franse course. We hadden een gesprekje en een schriftelijke toets om te kijken hoe ver we met ons Frans staan.
Daar wordt in de eerste twee weken opgelet. Je krijgt een aangepast programma per student, om je “zwakheden” te verbeteren zodat je goed voorbereid bent op de echte lessen.
We hebben de eerste twee weken een redelijk rooster. De ene dag moeten we maar tot 12 uur en de andere dag kunnen we uitslapen. Wel gaan we ook nog bedrijven bezoeken en gaan we nog richting Chamonix een plaats hier in de buurt waar ook de Mont Blanc is. Ook hebben we de mogelijkheid om met de school naar Genève te gaan, maar dan gaan we ook weer langs een bedrijf. Persoonlijk is het dan leuker om zelf te gaan, want dan kun je doen en laten wat je wilt.

02-09-08

Vandaag hebben we een rustig dagje gehad. We moesten van 9.00 tot 12.00 naar school, maar we moesten met een groepje naar een bepaalde bestemming. Wendy en haar groepje moesten naar een kasteel en een paleis ergens in Annecy en ik moest met men groepje naar Le lac d’annecy. Daar moesten we informatie zoeken en daarna moesten we presenteren. Daarna waren we vrij snel weeral klaar. Toen zijn we op school nog even op internet geweest en daarna richting de stad om een busabonnement. Toen gingen we nog kijken of er een mogelijkheid was om internet te krijgen in ons appartement, maar dat is dus echt alleen mogelijk voor 1 jaar en je moet er ook een Franse bankrekening voor hebben. Daarna zijn we weer even lekker naar het “privéstrand” geweest samen met Mark. Een klasgenootje van ons die ook uit Nederland komt. We hebben daar lekker gezommen, en ineens zwom Sacha weg, want ze dacht dat ze zeewier zag in een meer. Dat komt daar niet voor, het was gewoon een takje. Maar ja… sacha is niet altijd een van de slimste. Haha.
Rond half 6 zijn we weer terug naar ons appartement gegaan en daarna boodschapjes gaan doen. Mark kwam eten dus daar moesten we even rekening mee houden. J
Daarna hebben we met zen drieën nog gezellig wat gedronken en muziek geluisterd en even foto’s bekeken van Vlissingen en Axel.
Dat was zo wel onze dinsdag. Morgen kunnen we uitslapen want dan moeten we pas om 14.00 op school zijn.

03-09-08

Vandaag hebben we dus uit mogen slapen… heerlijk haha. J Toen we ons ontbijt klaar aan het maken waren ( om 12.00) schrokken we ons ineens kapot. Het begon buiten ineens te loeien en te doen, we werden er bijna doof van. Later kwamen we erachter dat het de eerste woensdag van de maand is. Dat is dus blijkbaar de dag dat de sirene hier af gaat. Het enige nadeel daaraan is dat die sirene recht voor ons appartement staat op het gemeentehuis. Toen we dachten dat hij eindelijk klaar was met loeien begon hij 5 minuten later opnieuw. Daarna was het gelukkig klaar en zijn we op het gemakje naar school gegaan met de bus. In de bus zat zo’n rare vrouw voor ons die eerst al zei dat we lekker roken ( nou dat is natuurlijk een super compliment) maar daarna kwamen we erachter dat ze zat was en iedereen heel lief vond ( zo ook de man die naast haar zat, want die zat ze helemaal af te lebberen om vervolgens lekker in zen nek te gaan hoesten) Later kwam er een andere man de bus in en die wilde ze ook helemaal knuffelen en daar had ze ook de grootste lol weer in. Op school aangekomen zijn we even naar het computer lokaal gegaan en hebben we daar nog even onze mail gecheckt. Daarna begon om 14.00 onze les. Als eerste moesten we wat gesprekjes voeren in het Frans en daarna kregen we wat grammatica. Gewoon even alles ophalen wat we eigenlijk gewoon al moeten weten. Maar we vonden het toch wel fijn, want ze leggen het hier weer heel anders uit dan op de HZ. Om 17.00 waren we klaar en hebben we de bus naar ons appartement weer gepakt.
Ons plan was om vanavond vis te gaan eten met boontjes( en dat hebben we ook wel gedaan, maar ik denk niet dat het voor herhaling vatbaar is). De vis was super lekker alleen het spetterde nogal heel erg en we vonden het beide eng om de vis om te draaien. Daarna kwamen we met het probleem dat we geen goede blikopener hadden en ik (sacha) met men linkshandigheid krijg zulke dingen al nooit open krijg. Dus wij in de regen ( jaa het ging regenen en onweren.. terwijl het van zulk mooi weer was) naar de supermarkt gerend om een blikopener. Daarnaast doet een van onze pitten van het gasfornuis heel vreemd. De ene keer gaat hij zonder moeilijkheden aan en de andere keer gaat hij of niet aan, of er komt ineens uit het niks een super grote vlam los en daarna gaat hij weer uit. Daardoor hadden we eigenlijk een gaspit te kort.
Maar al bij al is het toch gelukt en hebben we lekker gegeten, met een lekkere frambozen cider erbij. Na het eten kwamen we erachter dat we ook nog huiswerk moesten gaan maken. Dat hebben we héél braaf en super serieus gedaan dus we zijn weer super goed bezig. Nu nog even lekker op de bank hangen en daarna lekker naar ons bedje. Want morgen ochtend om ongeveer 07.00 gaat ons wekkertje weer af.

• 04 September 2008 - 10:29

Veertjee:

Heey meiden

school dagen klinken toch best aardig bij jullie zeker gewoon zo vroeg tot 12 uur :D... Dan heb je nog de hele dag voor je om jezelf te vermaken en leuke dingen te doen klinkt best goed denk ik dan:P... Hoe bevalt het voor jullie zelf zorgen tot nu toe?? en hebben jullie al een beetje kunnen shoppen:P??

naja voor als nog ik vind jullie heel lief en tot schrijfs

naja voor als nog ik vind jullie heel lief en tot schrijfs

kuskus

• 04 September 2008 - 13:57

Wil Marian:

Fijn om te horen dat jullie toch nog gezond eten.Al was het niet voor herhaling vatbaar.
    Maar zoals ik het gelezen heb komt het allemaal wel goed met jullie.
    Ben benieuwd wat je vanavond te eten krijgt.
    xxxxxxxxjes

• 04 September 2008 - 15:58

Jacqie:

Hoi Wendy en Sacha

Jullie zijn in een prachtige omgeving beland zie ik op de foto's. Meiden geniet van deze tijd maak er een mooie studie van maar vooral ................laar tijd over om leuke dingen te doen. Wel braaf zijn daar hé in dat Frankrijk doe geen dingen die ik ook niet zou doen zou ik zeggen. En niet met een of andere fransoos thuis komen Wen want je pa is niet zo van dat knoflook eten gecharmeerd :-) groetjes en tot schrijvens (K)(K)(K)

• 04 September 2008 - 16:02

Trudie/lothar:

gelukkig gaat het prima zoals ik lees. fijn dat jullie het zo gezellig hebben.succes en heel veel kusjes

• 04 September 2008 - 18:48

Ilse Wolfert:

Hoi Sacha
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben daar in Frankrijk. Veel succes met jullie studie.
    Groetjes.

• 05 September 2008 - 20:43

Mir:

Haaay Chickas!!

Jullie zijn ook weer lekker handig:)! Maar beter dat jullie het zo naar je zin hebben;)! ben benieuwd naar mijn rooster:D al komt dat vast ook allemaal goed:D!!

Spreek jullie snel, en keep posting:)

Bisous!